Religionsplanering
Kristendomen, islam och judendomen
Centralt innehåll som behandlas:
Ritualer och religiöst
motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de
andra världsreligionerna islam, judendom
Centrala tankegångar bakom
ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra
världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i
Bibeln och andra urkunder
Kristendomens betydelse
för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna
högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret
Vad religioner och andra
livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och
grupptillhörighet
Vardagliga moraliska
frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet
Kunskapskrav, för betyget E i skolår 6,
som bedöms:
Eleven har grundläggande kunskaper om några heliga platser
eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar
det genom att föra enkla resonemang
om likheter och skillnader mellan några religioner
Eleven visar även på enkla
samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom
världsreligionerna.
Eleven kan redogöra för
några kristna högtider och traditioner och göraenkla jämförelser mellan kristendomens betydelse
för svenskt kultur- och samhällsliv förr och nu. Eleven kan också föra enkla resonemang
om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra
livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som till viss del för resonemanget
framåt.
Arbetets gång:
Arbetet med kristendomen utförs genom 2
skriftliga övningar. En text om valfritt helgon och en text om kristendomens
olika grenar. Varje text ska vara 1 sida med storlek 14 på texten. Sparas
färdigt på gemensam måndag v.20.
Arbetet med islam och judendomen består
av att svara på frågor utifrån texter ni får från mig. Frågor och svar gås
gemensamt igenom V. 22.
Arbetet avslutas med ett prov om
religionernas skillnader och likheter. Återkommer med datum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar