måndag 13 maj 2013

Mål för arbetet i religion!

Martin Fritzin har under terminens gång arbetat med ämnet religion med era barn. Här kommer den sammanfattning han gjort kring mål och arbetsgång.
 
Religionsplanering
Kristendomen, islam och judendomen

Centralt innehåll som behandlas:

Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom

Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder

Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret

Vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet

Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet

Kunskapskrav, för betyget E i skolår 6, som bedöms:

Eleven har grundläggande kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra enkla resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner

Eleven visar även på enkla samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.

Eleven kan redogöra för några kristna högtider och traditioner och göraenkla jämförelser mellan kristendomens betydelse för svenskt kultur- och samhällsliv förr och nu. Eleven kan också föra enkla resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som till viss del för resonemanget framåt.

Arbetets gång:

Arbetet med kristendomen utförs genom 2 skriftliga övningar. En text om valfritt helgon och en text om kristendomens olika grenar. Varje text ska vara 1 sida med storlek 14 på texten. Sparas färdigt på gemensam måndag v.20.

Arbetet med islam och judendomen består av att svara på frågor utifrån texter ni får från mig. Frågor och svar gås gemensamt igenom V. 22.

Arbetet avslutas med ett prov om religionernas skillnader och likheter. Återkommer med datum.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar