torsdag 30 maj 2013

Hembrev v.22

Hej!

Då var vi inne på de allra sista veckorna för det här läsåret. Det har varit en rolig termin och tiden har gått fort. Eleverna har kämpat på bra och jag känner mig nöjd med deras insatser.

Tack för en härlig kväll med klassen i måndags. Speciellt tack till de klassföräldrar som tog initiativ. Det blev ju en perfekt brännboll- och picknick- kväll. Se foton nedan!

På onsdag nästa vecka ska vi ha fadderverksamhet med tvåorna. På torsdag, är det Sveriges nationaldag och alla elever är lediga. På fredag går vi i skolan som vanligt.

Sista veckan v. 24 ska vi ha brännbollsturnering måndag, och om vi går vidare även tisdag. Onsdagen den 12 juni är det skolavslutning. Jag återkommer med mer info.

Tack alla för den fina presenten!
Ha en skön helg!
Lena








Roligt med teknik!



I dag har vi arbetat med teknik. Här ser ni en lösning till en av våra "teknik-kluringar"!



 

fredag 17 maj 2013

Hembrev v.20


 Hej!
I onsdags var vi på skytte och fick med hjälp av Maja och hennes föräldrar kunskaper om sporten. Det blev en trevlig upplevelse och vi tackar Camilla, Anders och Maja Bucher så mycket för att ni tog initiativ, bjöd in oss och lärde oss. Vad jag märkte var det flera elever som blev sugna att prova skytte på fritiden.

Vi hade ännu en fin stund på golfen i går och i dag har vi haft Tingdammsmästerskapen på skolan. Vädret har varit perfekt och alla i klassen har kämpat och gjort sitt bästa med bra resultat.
Vi har hunnit repetera fotosyntes och pollinering i biologin. Eleverna har fått med sig stenciler hem att öva på. Vi kommer att ha ett skriftligt läxförhör på torsdag nästa vecka.

I går gjorde vi diagnosen i matten. Eleverna får med sig diagnosboken hem i början på nästa vecka och jag är tacksam om ni skriver under i denna och även i glosboken som de fick med sig i går.
Vi är nu i gång med att skriva omdömen och jag kommer att skicka hem dessa i början av vecka 22.

Vi ses på klassträffen den 27/5 J
Ha en skön helg!
Lena










måndag 13 maj 2013

Mål för arbetet i religion!

Martin Fritzin har under terminens gång arbetat med ämnet religion med era barn. Här kommer den sammanfattning han gjort kring mål och arbetsgång.
 
Religionsplanering
Kristendomen, islam och judendomen

Centralt innehåll som behandlas:

Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom

Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder

Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret

Vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet

Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet

Kunskapskrav, för betyget E i skolår 6, som bedöms:

Eleven har grundläggande kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra enkla resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner

Eleven visar även på enkla samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.

Eleven kan redogöra för några kristna högtider och traditioner och göraenkla jämförelser mellan kristendomens betydelse för svenskt kultur- och samhällsliv förr och nu. Eleven kan också föra enkla resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som till viss del för resonemanget framåt.

Arbetets gång:

Arbetet med kristendomen utförs genom 2 skriftliga övningar. En text om valfritt helgon och en text om kristendomens olika grenar. Varje text ska vara 1 sida med storlek 14 på texten. Sparas färdigt på gemensam måndag v.20.

Arbetet med islam och judendomen består av att svara på frågor utifrån texter ni får från mig. Frågor och svar gås gemensamt igenom V. 22.

Arbetet avslutas med ett prov om religionernas skillnader och likheter. Återkommer med datum.

  

Mål för Vårtemat i Biologi


”Vårtecken”

Våra mål!
Du ska kunna:
·         se naturen som resurs för rekreation och upplevelse

·         se människors ansvar för naturen

·         namn på vanligt förekommande träd och blommor

·         genomföra systematiska undersökningar och dokumentera dessa

·         förstå och på ett enkelt sätt förklara:

o   pollinering och fotosyntes

o   hur människor och växter är beroende av varandra

 

I Käglinge med Sofie, vår lärarstudent



Alltid bra med kompisens rygg vid utearbete!


Samling! Det är dags att gå igenom dagens resultat.
Och så passar vi på att sjunga för födelsedagsbarnet!

Fortsatt arbete med okända tal!



Hmm... Hur många stickor kan det vara?


Spännande att lösa kompisarnas uppgifter!!